Tuesday, August 9, 2016

Kerja Kosong TERKINI MAJLIS BANDARAYA PULAU PINANG (MBPP) TARIKH TUTUP 19 OGOS 2016

Kerja Kosong Terkini MBPP Tarikh Tutup 22 OGOS 2015. Maklumat peluang kerjaya dan peluang jawatan terkini sektor kerajaan datang dari Majlis Bandaraya Pulau Pinang yang dibuka untuk warganegara Malaysia dibulan ogos 2015. MBPP ialah pihak berkuasa tempatan yang mentadbir bandar George Town dan Pulau Pinang. Agensi ini adalah di bawah kerajaan negeri Pulau Pinang. MBPP bertanggungjawab untuk kesihatan awam dan kebersihan, pembuangan sisa dan pengurusan, perancangan bandar, pengurusan lalu lintas, perlindungan dan bangunan kawalan alam sekitar, pembangunan sosial dan ekonomi dan fungsi penyenggaraan am infrastruktur bandar. The MBPP ibu pejabat utama terletak di Dewan City (di hadapan The Esplanade), George Town.
kerja kosong terkini MBPP
Kerja Kosong Terkini MBPP

 SEJARAH MBPP



Ditubuhkan pada George Town pada tahun 1801, dan merupakan pihak berkuasa tempatan pertama ditubuhkan di Tanah Melayu. Pada tahun 1857, kerajaan tempatan di George Town telah diletakkan di tangan lima Pesuruhjaya Perbandaran, tiga daripada mereka telah dipilih oleh francais yang terhad, tetapi pilihan raya ini telah dimansuhkan pada tahun 1913.

Pada tahun 1951, sebagai sebahagian daripada langkah ke arah kemerdekaan Tanah Melayu, pihak berkuasa penjajah British diperkenalkan semula pilihan raya tempatan sembilan daripada lima belas pesuruhjaya perbandaran untuk George Town. Majlis-majlis perbandaran lain di Tanah Melayu diikuti tidak lama selepas itu, dengan Kuala Lumpur mengadakan pilihan raya tempatan pertama tahun selepas. By 1956, George Town telah menjadi perbandaran yang pertama di Persekutuan Tanah Melayu untuk mempunyai majlis dipilih sepenuhnya, dengan Cllr GH Goh (Perikatan) sebagai Presiden pertama.

Pada 1 Januari 1957, George Town menjadi bandar oleh piagam diraja yang diberikan oleh Her Majesty Queen Elizabeth II, menjadi bandar pertama di Persekutuan Tanah Melayu untuk menjadi sebuah bandar, dan satu-satunya bandar di Tanah Melayu / Malaysia sehingga Kuala Lumpur telah diberikan bandar status pada tahun 1972. Datuk Bandar pertama George Town adalah Cllr DS Ramanathan (Buruh).

Pada tahun 1965, kerajaan Persekutuan digantung pilihan raya tempatan akibat konfrontasi Indonesia. Majlis Bandaraya pada masa itu pihak berkuasa tempatan paling kaya di negara ini, dengan hasil tahunan hampir dua kali ganda daripada kerajaan negeri Pulau Pinang. Sebagai tindak balas kepada dakwaan salah tadbir dan salah laku, Suruhanjaya Diraja Siasatan telah ditubuhkan dan fungsi Majlis Bandaraya dipindahkan sementara kepada Ketua Menteri Pulau Pinang oleh Majlis Bandaraya George Town (Pemindahan Fungsi) Order 1966. Satu Suruhanjaya Diraja Siasatan ke yang ditubuhkan oleh Kerajaan Persekutuan di bawah Senator Athi Nahappan, melaporkan pada tahun 1968, disyorkan pemulihan dipilih majlis-majlis tempatan, tetapi ini tidak pernah dilakukan. Pihak berkuasa tempatan yang tinggal di Pulau Pinang, termasuk Majlis Daerah Luar Bandar Pulau Pinang, telah diambil alih oleh kerajaan negeri pada tahun 1971.
Dewan Bandaraya, George Town, yang menempatkan Majlis Perbandaran Pulau Pinang

Berikutan Akta Kerajaan Tempatan (Peruntukan-peruntukan Sementara) 1973, dua Lembaga Pengurusan Kerajaan Tempatan (Lembaga Pengurus Kerajaan Tempatan) telah ditubuhkan pada tahun 1974 bagi Pulau Pinang dan Seberang Perai. Berikutan kelulusan Akta Kerajaan Tempatan 1976, yang disediakan untuk majlis-majlis tempatan yang tidak dipilih, kawasan majlis tempatan di Pulau Pinang telah secara kekal digabungkan ke dalam kedua-dua Majlis Perbandaran Pulau Pinang (Majlis Perbandaran Pulau Pinang) dan Seberang Perai (Majlis Perbandaran Seberang Perai) .
Sumber: wikipedia

Kali ini MBPP membuka peluang jawatan seperti berikut ini :-

Kerja Kosong TERKINI MAJLIS BANDARAYA PULAU PINANG (MBPP) TARIKH TUTUP 19 OGOS 2016


Nombor Iklan Jawatan KosongNama JawatanTarikh tutup
X01A2016JURUTERA GRED J4119-08-2016
 X02A2016PEGAWAI TADBIR GRED N4119-08-2016
 X03B2016PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT GRED FA2919-08-2016
 X04C2016JURURAWAT MASYARAKAT GRED U1919-08-2016
 X05C2016PEMBANTU SETIAUSAHA PEJABAT GRED N19/SETIAUSAHA PEJABAT19-08-2016
 X06C2016PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) GRED N1919-08-2016
X07C2016PEMBANTU PENGUAT KUASA GRED KP1919-08-2016
 X08C2016PEMBANTU KESIHATAN AWAM GRED U1919-08-2016
X09C2016PEMBANTU KEMAHIRAN GRED H1919-08-2016
X10C2016PEMBANTU VETERINAR GRED G19/PENOLONG PEGAWAI VETERINAR GRED G2919-08-2016
 X11D2016PENGHANTAR NOTIS GRED N1119-08-2016
 X12D2016PEMBANTU AWAM GRED H1119-08-2016

Syarat Memohon:

  1. Semua permohonan hanya boleh dikemukakan SECARA TALIAN (ONLINE) melalui laman web http://www.mbpp.gov.my atau http://eperjawatan.mbpp.gov.my.
  2. Pemohon yang terdiri daripada pegawai sedang berkhidmat perlu membuat permohonan secara ‘online’ dengan syarat sekiranya berjaya dipanggil temuduga hendaklah membawa perakuan bertulis daripada Ketua Jabatan yang menyatakan samada menyokong / tidak menyokong permohonan pegawai. Pegawai juga dikehendaki membawa kenyataan perkhidmatan yang kemas kini, laporan pengisytiharan harta, laporan penilaian prestasi yang terkini dan kenyataan bebas dari sebarang tindakan tatatertib. Ketua Jabatan dikehendaki mengesahkan maklumat pegawai dengan menggunakan format seperti Lampiran A.
  3. Permohonan dari bekas tentera mestilah disertakan dengan bukti rekod perkhidmatan dari Kementerian Pertahanan Malaysia apabila calon yang berjaya dipanggil temuduga.
  4. Pemohon yang memohon jawatan-jawatan diperingkat Ijazah/Diploma/Sijil dari Institusi Pengajian Tinggi diwajibkan memuat naik salinan Ijazah/Diploma/Sijil yang berkenaan sepertimana yang dinyatakan dalam syarat kelayakan. Jika tidak, permohonan tidak akan dipertimbangkan.
  5. Dokumen-dokumen lain bolehlah dikemukakan sewaktu temuduga kelak.
  6. Permohonan yang berikut AKAN DITOLAK: Permohonan tidak dibuat secara ‘online’;Tidak memenuhi syarat-syarat kelayakan yang ditetapkan dalam iklan;Permohonan tidak lengkap.

CARA PERMOHONAN:

Sekiranya anda pemohon yang mendaftar buat pertama kali;
  1. Klik ke butang 'Pemohon Baru'
  2. Isi kata laluan yang akan digunakan untuk log masuk ke dalam sistem e-Perjawatan. (Sila pastikan kata laluan yang dipilih adalah selamat dan senang diingat oleh pemohon sendiri tetapi tidak mudah dijangka oleh orang lain)
  3. Lengkapkan semua maklumat dalam borang pendaftaran termasuk alamat e-mel
  4. Klik butang 'Hantar'
  5. Pemohon akan menerima notis pemberitahuan dalam skrin komputer memaklumkan ID Pengguna untuk pemohon dan pengesahan pendaftaran. Sila simpan dengan cermat ID Pengguna yang telah diberikan.
  6. Klik butang 'sini' untuk akses ke maklumat peribadi pemohon dan lengkapkan semua maklumat yang lain seperti berikut:- Maklumat Peribadi,Maklumat Persekolahan/Pengajian Tinggi, Keterangan-Keterangan Lain,Butir – Butir Keluarga, Maklumat Pegawai Sedang Berkhidma (Diisi oleh pegawai yang sedang berkhidmat dengan kerajaan sahaja)
  7. Muat Naik Salinan Dokumen
  8. (Maksimum 5 salinan dokumen dibenarkan, dalam format PDF (.pdf), JPEG (.jpg atau .jpeg) atau GIF (.gif) dan tidak boleh melebihi saiz 500K bait
  9.  Klik butang 'Permohonan' dan kemudian klik ke 'Permohonan online' untuk memohon Kerja Kosong yang diiklankan. Pilih nombor iklan dari senarai dan klik butang 'Hantar'. Anda boleh memohon lebih daripada satu (1) Kerja Kosong.
  10.  Sekiranya pemohon ingin menyemak status permohonan, klik butang 'Permohonan' dan kemudian klik ke 'Status Permohonan'.
  11. Sekiranya status permohonan masih 'Baru', bermakna jawatan tersebut masih belum diproses ATAU jabatan yang mengiklan memproses Kerja Kosong secara manual (pemohon boleh menghubungi MBPP untuk mengetahui status sebenar)
  12. Sekiranya status permohonan bertukar 'Ditapis', bermakna permohonan disenarai pendek dan mungkin akan dipanggil untuk temuduga. Sila klik ke butang 'Temuduga' kemudian pilih 'Semak Jadual Temuduga' untuk pengesahan panggilan temuduga. Status 'Ditapis' tidak semestinya dipanggil temuduga.
  13. Sekiranya status permohonan bertukar 'Sudah Diproses/Tidak Ditemuduga', bermakna permohonan tidak menepati kriteria senarai tapis pihak berkuasa melantik dan tidak disenarai pendek/tidak terpilih untuk ditemuduga.
  14.  Klik butang 'KELUAR' setelah selesai mendaftar dan memohon.

Sekiranya anda pemohon yang telah mendaftar dan hanya ingin memohon Kerja Kosong yang sedang diiklankan;
  1. Masukkan ID Pengguna yang telah diterima semasa pendaftaran dan Kata Laluan yang dipilih oleh pemohon sebelum ini.
  2. Klik butang 'KELUAR' setelah selesai memohon.
  3. Sekiranya anda pemohon yang telah mendaftar dan hanya ingin mengemaskini maklumat baru dalam sistem e-Perjawatan;
  4. Masukkan ID Pengguna yang telah diterima semasa pendaftaran dan Kata Laluan yang dipilih oleh pemohon sebelum ini.
  5. Kemaskini maklumat yang ingin ditukar dan klik butang 'Hantar' setiap kali selepas mengemaskini.
  6. Klik butang 'KELUAR' setelah selesai mengemaskini. 

Nota:   



  1. Sila simpan dengan cermat dan teliti ID Pengguna yang telah diberi oleh sistem dan Kata Laluan yang telah dipilih oleh pemohon sendiri semasa pendaftaran untuk digunakan log masuk ke sistem pada masa akan datang. Kegagalan berbuat demikian akan menyulitkan pemohon log masuk semula ke dalam sistem.
  2. Hanya calon-calon yang layak selepas tapisan sahaja akan dipanggil untuk temuduga.
  3. Pemohon-pemohon diingatkan agar sentiasa menyemak status permohonan masing-masing untuk mengetahui keputusan untuk panggilan temuduga.

Peringatan:

Pemohon yang mengemukakan maklumat palsu atau mengelirukan akan disenaraihitamkan dan boleh diambil tindakan undang-undang di bawah Seksyen 5 Akta Suruhanjaya-suruhanjaya Perkhidmatan 1957 (Semakan 1989).

Sumber :http://eperjawatan.mbpp.gov.my
 

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon